Ga naar de inhoud

LESPRAKTIJK

Waarom kom je bij Sylvia?

  • om de weg van begin naar ver gevorderd (als de mogelijkheden dat toelaten) te maken
  • om vertrouwdheid met het instrument te krijgen, weet ook hoe je instrument werkt
  • om technische problemen op te lossen
  • om repertoire muzikaal eigen te maken en te interpreteren
  • om te leren op een zelfstandige manier repertoire in te studeren
  • om samen te leren spelen, kamermuziek en duo’s
  • om vertrouwd te worden met voorspelen (niet verplicht)
  • om de draad weer op te pakken ook na een lange periode
  • om je als Schuman-Akademie student voor te bereiden op examens
  • om je voor te bereiden op een concert of concours (als de mogelijkheden dat toelaten)
  • om bewust te begeleiden
  • en om op een plezierige manier bezig te zijn met muziek

Belangrijk is dat je regelmatig bezig bent met de piano. Ook al wijk je af van het lesrepertoire, het groeiproces van je muzikaal pianistisch ingeslagen pad, gaat door.

Jij moet het doen, jij bepaalt het tempo, deels het repertoire en Sylvia helpt je je weg te vinden. Die weg kan lang zijn, je begint enthousiast maar zal ook moeten doorbijten. Het leerproces hoeft niet altijd even leuk te zijn maar levert je wel een muzikale basis en bagage op, die je verder kunt ontwikkelen en waar je later eventueel op kunt terugvallen.

Dat het bespelen van de piano een complex gebeuren is, behoeft geen uitleg. Het proces dat zich afspeelt als een stuk vertolkt of geïmproviseerd wordt, is ingewikkeld maar wordt ook een natuurlijk gebeuren door de samenwerking van hersenen en fysiek. Een goede motoriek ontwikkelen is daarbij onmisbaar en daar speelt bijvoorbeeeld een goed doordachte vingerzetting een grote rol. Iets waar je echt even wat discipline voor moet kunnen opbrengen. Staar je niet blind op een zogenaamde fantastische pianohand.. Beter fantastische piano hersenen en die moet je ontwikkelen. Kortom werk aan de winkel!

Mogelijkheden van frequentie vind je op TARIEVEN. De lessen zijn individueel maar voor kinderen die niet wachten kunnen is er een DUO les mogelijkheid mits er zich enigszins gelijk gestemde zieltjes aandienen. Dat kan dus wachttijd opleveren. Leerlingen/studenten die de lesfrequentie van elke week te hoog vinden kunnen eens per twee weken les nemen. Met gebruik van een strippenkaart is de lestijd wat flexibel.